SEO Optimering for danske hjemmesider og webshops

Bliv klogere på hvordan du kan SEO optimere din egen hjemmeside eller webshop i løbet af 5-10 minutter.

AUTOMATISK SEO ANALYSE

Udfør en Søgeordsanalyse

Start med at udføre en omfattende søgeordsanalyse for at identificere de mest relevante og bedste søgeord for din branche eller niche. Brug værktøjer som Google Keyword Planner, SEMrush eller Ahrefs til at finde søgeord, der har høj søgevolumen og lav konkurrence. SEMrush har bl.a. et værktøj til at finde lignende ord, med lav konkurrence.

Optimer On-Page SEO

Sørg for, at dine vigtigste søgeord er strategisk placeret i dine sidetitler, meta beskrivelser, overskrifter og brødtekst. Brug relevante søgeord på en naturlig måde og undgå keyword stuffing. Husk også at inkludér nogle af søgeordene i URL'en for siden. Kig også ind i intern linkbuilding og UX og hastighed. Brug evt. vores scanner til at finde de lavest hængende frugter.

Forbedr din sides performance

En hurtig indlæsningstid er altafgørende for brugeroplevelsen og SEO. Du kan bl.a. teste din side med Lighthouse eller Pagespeed Insights, som hurtigt vil påpege en masse fejl eller mangler på din side. Du kan fx også optimere billeder og reducere deres størrelser. Opsæt og brug caching effektivt, eller brug et CDN til ofte indlæste resourcer. Undgå desuden at fylde den side med eksterne scripts og iframes (Youtube fx).

Sørg for, at din side er responsiv og mobilvenlig

Med et stigende antal brugere, der tilgår internettet via mobiler og tablets, er det alfa omega, at din hjemmeside er fuldt ud responsiv (tilpasser sig forskellige skærmstørrelser) og tilbyder en god brugeroplevelse - uanset hvilken enhed den indlæses på.

Optimer undersidernes URL-struktur

SEO optimering involverer også URL optimering. Brug klare og beskrivende URL'er, der indeholder undersidens mest relevante søgeord. Undgå lange og komplekse URL'er, og sørg for at de er lette at læse og forstå både for brugere og søgemaskiner. Der er eksempelvis ingen grund til at din URL skal slutte på .asp eller .html eller .php. Og der er heller ingen grund til at have en utrolig lang URL fyldt med tal og tilfældige bogstaver.

Brug strukturerede data

Det er utrolig nemt og simpelt at implementere schema markup. Markup har til formål at hjælpe søgemaskiner med at forstå og indeksere det indhold, som findes på din side. Dette kan forbedre dine chancer for at få rich snippets i SERP, hvilket kan øge CTR. Husk at søgemaskiner er robotter, og det derfor handler om at gøre det så let som muligt for dem, at forstå hvad din side handler om.

Content is (still) king

I dag bruger alle dine konkurrenter den samme AI til at producere det samme indhold. Lav dit indhold selv, og sørg for at det er af allerhøjeste kvalitet, og yderst relevant og aktuelt. Gå også gerne tilbage og tjek dine gamle artikler og indlæg, og opdatér dem med relevant information, så de bliver aktuelle.

Optimer billeder og billedestørrelser

Brug alt-tekst til dine billeder. Alt-attributten er egentlig bare en tekststring, som indeholder en beskrivelse af billedet, som bruges af skærmoplæsere, eller som vises, hvis billedet ikke kan indlæses. Optimer billedfilstørrelser for at sikre lynhurtige indlæsningstider og en bedre brugeroplevelse. Husk at angive en width/height attribute på dine billeder for at mindske CLS.

Implementer interne links

Brug interne links til at forbinde relaterede sider på din hjemmeside. Dette hjælper med at fordele linkværdi og gør det lettere for søgemaskiner at crawle og indeksere dit indhold. Grundlæggende er det bare at oprette links, til dine øvrige underside hvorend det er relevant. Det hjælper også dine brugere med at kunne finde rundt, og skaber en rød tråd gennem din side.

Opbyg backlinks

Et backlink er når andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Google og de andre søgemaskiner ser det som et tegn på, at dit indhold er aktuelt, relevant og brugbart. Derfor handler det om at få så mange relevante backlinks som muligt. Det kan være svært at opfange naturlige backlinks, hvorfor nogle virksomheder betaler sig fra det.

Brug alle de sociale medier

Del dit indhold på sociale medier for at øge synligheden og drive trafik til din hjemmeside. Sociale signaler kan indirekte påvirke din SEO ved at øge brand awareness og engagement. Det er også fint at linke til dine sociale platforme fra footeren på dit website. Det viser også søgemaskinerne, at du har en social tilstedeværelse på de forskellige platforme. Brug fx Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn og alle de andre. Husk at linke til din hjemmeside fra din bio.

Track og analysér din side

Brug værktøjer som Google Analytics og Google Search Console til at overvåge din hjemmesides ydeevne. Disse værktøjer hjælper dig også med at identificere potentielle fejl eller mangler. Analyser dataene for at identificere områder, der kan forbedres, og for at måle effekten af dine SEO-strategier. Brug evt værktøjer som Hotjar, for at følge med i hvordan brugerne interagerer med din side, og optimér så oplevelsen ud fra denne data.

Overvej at optimere ud fra lokale søgeord

Hvis din virksomhed betjener et lokalt marked, er det vigtigt at du optimerer for lokale søgeord. Registrer din virksomhed på Google My Business og brug lokale søgeord i dit indhold og dine meta-tags. Opret fx undersider for 'Dit søgeord København' eller 'Dit søgeord Aarhus' hvis du tilbyder services i disse byer.

Udfør regelmæssige SEO-audits

Foretag regelmæssige SEO-audits - eksempelvis hver måned - for at identificere og rette tekniske problemer eller bugs, der kan påvirke din hjemmesides synlighed i søgemaskiner. Brug værktøjer som Screaming Frog eller SEMrush til at gennemgå din hjemmeside. De er effektive til at lave en komplet gennemgang af din side, og komme med forslag til forbedringer.

Hold dig opdateret på de nyeste SEO Trends

SEO optimering kræver også, at du er klar på at investere tid i at følge med i et dynamisk felt, der konstant udvikler sig. Hold dig opdateret med de nyeste SEO trends og algoritmeopdateringer ved at følge blogs, deltage i webinarer og læse nyheder. Du kan også følge nogle af de store SEO-influencers på Twitter eller Youtube, så du har mulighed for at få besked når der sker noget nyt.